Wednesday, February 5, 2014

Leader

Examinationsdel I: Teorier kring konflikthantering i arbetslivet Vad innebär egentligen en konflikt? Konflikter är ett vitt begrepp och kan infattas av både stora och små händelser. Allmänt gällande är dock att konflikter är ett naturligt inslag i livet, både i arbetsliv och privatliv. Lennéer Axelsson och Thylefors (1996) ger olika exempel på konfliktdefinitioner och förslagsvis är en konflikt ”en kollision mellan olika intressen, värderingar, handlingar eller inriktningar. Ordet konflikt refererar work on existensen av en sådan kollision” (Lennéer Axelsson & Thylefors, 1996, s.13). Jacobsen, Thorsvik och Sandin (2002) skriver däremot att en konflikt enbart kan uppstå då det finns något som för samman minst två personer och som tvingar dem att agera gemensamt. Det vill säga en faktor som påverkar personerna till att fatta et t gemensamt be hussy. Förfat pitchna menar vidare att makt och skilda intressen är svåra att föra samman. Något som skulle kunna visa sig i arbetslivet där en chef och dennes personalised har skilda åsikter beträffande ett beslut som rör verksamheten. Även om personalen kan tillföra önskemål och åsikter är det i slutänden chefen med överordnat makt som tar det slutgiltiga beslutet, vilket kan resultera i missnöje för den personal som har andra uppfattningar. Enligt Jacobsen, Thorsvik och Sandin (2002) vanquishår en organisation nämligen av olika individer och intressegrupper vilka har skilda syner och uppfattningar kring vad som är viktigt och hur samt av vem som en viss uppgift ska utföras. En organisation som således kan ses som en arena för makt- och intressekamp. Hur stark konflikten blir beror i pit tur på hur mycket som står på ; spel och rådande...If you involve t! o repel a full essay, order it on our website: OrderCustomPaper.com

If you want to get a full essay, visit our page: write my paper

No comments:

Post a Comment